Flair doet grootschalig onderzoek naar mentale gezondheid bij jonge vrouwen

17 januari 2022

Flair doet grootschalig onderzoek naar mentale gezondheid bij jonge vrouwen

Op World Mental Health Day (10 oktober 2021) organiseerde Flair een grootschalige bevraging bij jonge vrouwen om te polsen naar hun mentale gezondheid. De enquête werd ingevuld door ruim 2000 lezers: jonge vrouwen, voornamelijk tussen 18 en 35 jaar. De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in Flair van 18/01/2022. Bij het dossier komen openhartige interviews met 7 BV’s die vertellen over hun worsteling met mentale problemen.

De resultaten van Flairs onderzoek naar de mentale gezondheid bij jonge vrouwen zijn opmerkelijk:
· 48 procent van de lezers dacht al eens aan zelfdoding.
· 8 procent ondernam ooit een poging tot zelfdoding.
· 17 procent lijdt aan een mentale stoornis.
· 1 op de 4 kreeg ooit van de dokter te horen dat ze depressief was.
· 6 op 10 kampte ooit met paniekaanvallen.

Als de belangrijkste oorzaken van die mentale problemen geven de lezers van Flair aan:
· Ik voel een enorme prestatiedruk: 79 procent
· Ik heb last van keuzestress: 72 procent
· Ik kan het tempo van het leven niet volgen: 46 procent

Nog opmerkelijk:
· 15 procent van de lezers wordt wel eens ongelukkig door wat ze zien op sociale media.
· Voor 44 procent is praten over hun mentale gezondheid nog een grote drempel.
· 15 procent praat zelfs nooit over hun gevoelens

De resultaten van dit onderzoek worden gepubliceerd in Flair van 18/01 in een groot dossier met openhartige interviews met 7 BV’s over hun worsteling met mentale problemen. Zo spreekt Flo Windey over jezelf ontdekken. Tatyana Beloy doorbreekt het taboe van een therapeut bezoeken. Sam Bettens vertelt hoe geweldig het is om gewoon jezelf te kunnen zijn. Eva Daeleman praat over haar burn-out. Jitske Van de Veire is open over haar zoektocht naar innerlijke rust. Laura Govaerts kan iedereen aanraden om (tijdelijk) een hoop apps van je telefoon te gooien. En Ina Van Ransbeeck klopte na een pijnlijke relatiebreuk aan bij een psycholoog.

Online bouwt Flair verder aan de rubriek ‘Kopzorgen’, die het ook op 10 oktober lanceerde. Door samen het taboe rond mentale gezondheid te doorbreken en er open over te praten, krijgen jongeren misschien nét dat duwtje in de rug dat ze nodig hebben om hulp te vragen. Op Flair.be kunnen ze terecht voor straffe verhalen, openhartige getuigenissen en gesprekken met experts.

Eva Van Driessche, hoofdredactrice Flair: “Als we mensen niet vertellen hoe we ons voelen, hoe kunnen ze het dan weten?”

Flair is de mentor voor jonge vrouwen op zoek naar hun eigen identiteit en kaart, zonder een blad voor de mond te nemen, álle actuele thema’s aan die vrouwen van vandaag boeien. Flair magazine is er elke week met verrassende tips rond de nieuwste mode, hippe make-up, de meest trendy hotspots en haalbare snel klaar-recepten, opgeleukt met persoonlijke getuigenissen en make-overs van lezeressen. Het magazine zorgt geregeld voor leuke verrassingen zoals weekendjes weg, restaurants aan superlage prijzen en leuke goodies. Met een sterke online community staat interactiviteit centraal in de Flair-beleving: zo’n 7 miljoen page views per maand voor de website, meer dan 350.000 followers nationaal op Facebook, 125.000 followers op Instagram en meer dan 21.000 op Twitter. (CIM Internet 2019)

Eva Van Driessche
Hoofdredactrice Flair