Bart De Smet is Trends Manager van het Jaar 2016

03 januari 2017

De lezers van Trends en de jury hebben Bart De Smet, de CEO van verzekeraar Ageas, verkozen tot Manager van het Jaar 2016. De 59-jarige De Smet, die daarmee zijn derde nominatie verzilvert, is de 32ste Trends Manager van het Jaar. Hij wordt in de erelijst de opvolger van Chris Van Doorslaer, de CEO van het speelkaartenconcern Cartamundi.

“De jury prijst Bart De Smet voor de manier waarop hij uit de as van Fortis een verzekeringsbedrijf met een sterke eigen identiteit en een stevige balans deed groeien. Onder zijn leiding is Ageas uitgegroeid tot een gerespecteerde verzekeraar die niet enkel in Europa maar ook in Azië sterk vertegenwoordigd is”, motiveert juryvoorzitter Luc Vandewalle de keuze van de jury. “De Smet realiseerde dat allemaal op een slimme manier, zonder grote operationele revoluties door te voeren of zwaar wegende overnamebedragen uit te geven. Bovendien staat hij bekend als een CEO die tussen zijn mensen staat en een grote bereidheid etaleert om naar alle stakeholders te luisteren.” Een doorslaggevend argument voor de jury is ook de schikking voor alle burgerlijke claims door oud-Fortis-aandeelhouders, een zeer complex dossier waarmee Ageas een dikke streep onder het verleden kan trekken. Ageas schikt voor 1,2 miljard euro, op een moment dat de groep ongeveer het dubbele in kas heeft.

“Het is een beetje een cliché, maar de bekroning tot Manager van het Jaar is voor het hele team”, reageert Bart De Smet in Trends. “Een CEO is een team. Als het goed gaat, geef je de credits aan je team. Als het slecht gaat, moet je dat op je nemen”, zegt de Leuvenaar. “Ik kan mij ook vinden in de uitspraak van Albert Einstein die zei dat je niet moet trachten een man van succes te zijn, maar een man van waarden. Het eerste volgt wel uit het laatste.”

Ageas ontstond uit het puin van de financiële groep Fortis. De crash van de ambitieuze financiële groep sloeg diepe wonden. Het bedrijf werd opgesplitst, waarbij Nederland de Nederlandse activiteiten inpalmde en de Belgische bank naar BNP Paribas ging. Wat restte waren de verzekeringsactiviteiten met als kern het Belgische AG Insurance. Bart De smet, op dat moment de topman van de Belgische verzekeringstak van Fortis, werd gevraagd te redden wat er te redden viel en een doorstart te organiseren. De Smet was ook niet besmet door het verleden. Als verzekeraar had hij zich afzijdig gehouden van de strategie van het toenmalige Fortis-topmanagement. Sinds hij in juni 2009 de leiding nam van Fortis Holding, heeft het bedrijf een heuse transformatie ondergaan. Cruciaal waren de naamsverandering in Ageas een jaar later, en de interne herschikkingen waardoor mensen weer gemotiveerd aan de slag gingen. Maar er was ook een ambitieus businessplan. Dankzij interne groei en selectieve overnames groeide Ageas uit tot een verzekeringsgroep die in 2015 een premie-inkomen (omzet) van bijna 30 miljard euro realiseerde. Vooral Azië ontpopte zich tot nieuwe groeimotor. “Wij zijn uitgegroeid tot een van de grootste buitenlandse verzekeraars van Azië.

Die regio biedt de komende jaren nog voldoende groeipotentieel”, zegt De Smet in Trends.

De Manager van het Jaar is een organisatie van Trends in samenwerking met Kanaal Z. De 22-koppige jury omvat redacteurs van Trends, ex-winnaars en onafhankelijke experts.

Meer informatie over de Manager van het Jaar 2016 vindt u in Trends van 12 januari en op www.trends.be. Kanaal Z volgt eveneens de uitreiking.

Contact Daan Killemaes
Hoofdredacteur Trends

Jos Grobben
Directeur Magazines